Helyes üléspozíció autóban – Hogyan állítsuk be az autóülést?

helyes ülés pozíció autóban

Bejegyzés megosztása

Útmutató a derék-, nyak- és hátfájdalmak megelőzéséhez

A legtöbben naponta több időt töltünk autóban, mint gondolnánk: munkába járás, ügyintézés, hosszabb utazások. Ilyenkor azonban az ülésünk rögzített, kevésbé változtatható, és a testünk órákra egyetlen kényszerhelyzetbe kerül. A rossz beállítás tartós derékfájdalmat, nyaki merevséget, vállövi panaszokat, sőt fáradékonyságot is okozhat.

A helyes üléspozíció alapvetően meghatározza, mennyire terhelődnek az ágyéki porckorongok, a csípő, a térdek és a nyak izmai. A következő útmutató orvosi szemszögből végigvezet a helyes beállítás lépésein.


Miért fontos a helyes üléspozíció?

A rosszul beállított autóülés:
– fokozza az ágyéki gerinc terhelését;
– megváltoztatja a medence természetes helyzetét;
– növeli a nyaki és vállövi izmok feszülését;
– túlzott előredőlést vagy hátradőlést hozhat létre;
– a vezető figyelmét eltereli, fáradékonnyá teszi.

A túlzott hátradőlés fokozza a gerinc görbületeit, míg az elégtelen combtámasz tovább növeli a derékra és a csípőre jutó nyomást.


A helyes ülésbeállítás lépései autóvezetéshez

1. Ülésdőlésszög – 15–20° hátradőlés az optimális

Az ajánlások szerint az ülés 15–20 fokos hátradöntése tehermentesíti a gerincet, különösen az ágyéki szakaszt. A 30° feletti dőlésszög már túlzott nyújtózkodást igényel a kormány felé, ami váll- és nyaki panaszokat okozhat.


2. Az ágyéki gerinc megtámasztása

A gerinc természetes íve vezetés közben könnyen eltűnik. Ezért fontos, hogy:

  • az ülés támassza meg az ágyéki szakaszt,
  • vagy ha az ülés ezt nem biztosítja, egy kisméretű hengerpárna (gumipárna, deréktámasz) alkalmazható.

A deréktámasz célja a medence enyhe előrebillentése, ami a gerinc fiziológiás S-görbületét fenntartja.


3. A comb támasztása – teljes hosszban legyen alátámasztás

A vezetők nagy részénél a comb nincs teljes hosszban megtámasztva, ami fokozza a csípő és deréktáj terhelését.
A combot végig érintenie kell az ülőlapnak, különben a test súlya túlzottan az ágyéki területre nehezedik.


4. Üléscsúsztatás – a pedálok kényelmes elérése

A helyes távolság:

  • a lábfej kényelmesen éri el a pedálokat,
  • a térd enyhén hajlított, nem teljesen nyújtott,
  • a csípő magasabban van, mint a térd (ez az ágyéki lordózis fenntartását segíti).


5. A kormány távolsága

  • a karok enyhén hajlítottak (kb. 120°),
  • a vállak nem előreesők,
  • a lapockák érintik az ülés támláját.

Ha túl messze ülünk, túlnyújtjuk a vállövet és a nyakat; ha túl közel, fokozzuk a mellkas és a vállak feszülését.


6. A fejtámla beállítása

  • a fejtámla teteje érje el a fejtetőt,
  • a támla a fej hátsó részét támassza alá,
  • ne legyen túl messze: baleset esetén csökkenti az ostorcsapás-sérülés esélyét.


A leggyakoribb hibák vezetés közben

  • Túlzottan hátradöntött ülés – váll- és nyakterhelés
  • Beesett derék, megtámasztás nélkül
  • Túl alacsonyan lévő ülőlap
  • A pedálok túl távoli elérése
  • Hátradőlő fej, túl távoli fejtámla
  • Rövid combtámasz – fokozott derékterhelés

Összefoglalás

A helyes üléspozíció nem kényelmi extra, hanem a gerincünk, nyakunk és vállaink egészségének megőrzéséhez nélkülözhetetlen. A gondosan beállított ülés csökkenti a hátfájdalmat, javítja a vezetési biztonságot és segít abban, hogy hosszú távon is komfortosan autózzunk.

A szakmai ajánlások szerint a kulcs az enyhe hátradőlés, az ágyéki gerinc megtámasztása, a comb teljes alátámasztása és a pedálok kényelmes elérése.

További bejegyzések...